sâmbătă, 8 februarie 2014

Handmade, sau ce-si face omul cu mana lui


        Vara trecuta au fost foarte multe roiuri ratacite prin copacii nostri. Ori din cauza vremii, ori o fi fost vreo prisaca abandonata, cert e ca in iulie am prins patru roiuri si alte doua le-am scapat. Operatiunile de capturare a unui roi sunt destul de complicate intrucat de obicei ciorchinele de gaze poposeste pe cele mai anapoda si mai greu accesibile crengi. Cu unul dintre roiuri s-a chinuit Edi mai bine de o ora pe o caldura ametitoare, cocotat in varful marului. Pentru ca ne-a fost mila sa retezam creanga de mar, a procedat la scuturarea gazelor intr-o cutie de panetone.

        Alt inconvenient era ca noi nu aveam stupi goi in care sa cazam roiurile prinse. Am fost nevoiti sa imprumutam de la unchiu, sa le curatam/dezinfectam pe fuga, sperand ca familia va ramane in cutia de panetone pana “inchiriem” o locuinta acceptabila.

        Pentru ca anul asta sa nu ne prinda nepregatiti, dragul meu sot s-a apucat de constuit o roinita. Eu am fost destul de sceptica la inceput, stiind ca nu are instrumentele necesare pentru tamplarie. Insa rezultatul m-a surprins foarte placut. A reusit sa finalizeze o roinita pentru 4 rame doar cu ajutorul unui flex, un ciocan si o bormasina. Scandurile le-a sculptat astfel incat sa se imbine una cu cealalta si sa nu intre pic de curent in interior. Ca si materiale a folosit scandura de brad, autofilentante si tabla zincata pentru acoperis si pentru captusirea colturilor. Singurul finisaj de care mai are nevoie este vopseaua; probabil vom cumpara saptamana viitoare o cutie de vopsea eco (pe baza de apa).

 


    Roinita o vom folosi pentru capturarea roiurilor care vor binevoi sa poposeasca la Ferma lu` Mos Ghita, cat si pentru inmultirea familiilor existente. Va functiona de fapt ca o resedinta temporara a familie de albine, pana se dezvolta suficient pentru a ocupa un stup cu 10-12 rame.

      Cand Edi a terminat, un vizitator neasteptat a poposit pe masa lui de lucru: un pitigoi a venit in zbor si s-a lovit de perete. Saracutu a cazut cam ametit pe masa si nu a mai reusit sa zboare. I-am dat un pumn de malai, insa probabil era prea speriat ca sa-i arda de ciugulit. A pozat nitel, dupa care s-a inaltat in socul din apropiere. Slava Domnului ca poate zbura, ca daca il mirosea vreuna din feline, nici penele nu mai ramaneau din el. 




       
       Un alt vizitator este o zvapaiata de ciocanitoare. Cred ca si-a ascuns ceva seminte in scorburile parului, ca o vad mereu acolo. Foarte des vine si in fata geamului meu, pe unul din stalpii care sustine via. Ma gandesc ca e posibil sa sustraga ceva nuci din pod, de revine in mod constant in zona. Din cate am citit, ciocanitorile sunt cam periculoase pentru stupi, pentru ca in goana lor dupa hrana e posibil sa perforeze pertele stupului si sa faca ravagii in interior. Insa, din cate am vazut, vizitatoarea noastra e cumintica. Nu am surprins-o dand tarcoale stupilor.


        Urmatorul proiect handmade este constructia unui stup.
        Join us again for the young and the restless :)




4 comentarii:

  1. Felicitari pentru munca si priceperea sotului in tamplarie si a sotiei in ale oratoriei. Pai cred ca trebuie sa puneti in plan si o casuta penbtru pitigoi, daca tot va viziteaza. Intro gradina ecologica albinele au un rol esential, pacat ca eu sunt alergic la intepaturi ca voiam sa-mi cumpar cativa stupi dar dupa test medicul mi-a spus ca trebuie sa ma feresc daca nu vreau sa fac vre-un soc anafilactic asa ca n-am mai cumnparat muste. O duminica linistita, plina de planuri si vise sa aveti.( cred ca-ti pregatesti semintele, am ghicit?)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumim! Da, am vazut pe net niste casute pentru pasari superbe, numa ca-s cam migaloase. Aven in plan sa cumparam niste scule adevrate pentru tamplarie, si atunci poate ne incumetam sa mesterim si lucruri mai de finete. In ceea ce priveste semintele da, le-am insirat, le-am inventariat, insa probabil saptamana viitoare le pun la incoltit. Sa vedem si cum evolueaza vremea. O duminica frumoasa iti doresc si tie!

      Ștergere
  2. cine credea ca Edy nu se pricepe la alde' handmade, atunci nu stie ce enormitate de aiureala gandea, nu ? si sunt convins ca daca continua asa, in viitorul nu prea indepartat, la ferma lui mos Ghita, va aparea o firma producatoare de stupi, nu ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Arunci cand vrea, Edi este foarte priceput :). Cat despre productia de stupi, avem in plan sa cumparam niste scule profi si sa incercam sa facem cat mai multi, atat pentru noi cat si pentru apicultorii din zona. Deja vreo doi trei s-au aratat interesati sa comande la noi.

      Ștergere